ولایت زهراء علیها سلام
42 بازدید
تاریخ ارائه : 4/23/2014 7:55:00 AM
موضوع: الهیات و معارف اسلامی

حضرت زهراء عليها سلام گرچه امام و نبي نبودند اما داراي مقام شامخ ولايت بودند و در زيارت ايشان مي گوييم (.فَاشهَدي اَنّي ظاهِرٌ بِوِلايَتِکِ وَ وِلايَهِ آلِ بَيتِکِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيهِم اَجمَعينَ.،

(يا زهراء) گواه باش كه من پايبند به ولايت تو واهل بيت تو كه دردو خدا بر جميع باد هستم )

 و ولايت گوهر و باطن امامت و نبوت است و امامت و نبوت تجلي اجتماعي همان ولايت است و در واقع حضرت زهراء داراي گوهر و اصل امامت و نبوت  بودند اما دراجتماع مكلف به رهبري اجتماعي نبودند

 ودر مقام ولايت نيز نه تنها ولايت خاص و ويژه داشتند بلكه ولايت ايشان بر ولايت ائمه هم ولايت دارد  لذا در حديث شريف امام حسن عسکري (ع) فرمود:نحن حجه الله علي الناس و فاطمه حجه علينا   ما حجت خدا بر مردميم و فاطمه (س) حجت ماست. 

(اطيب البيان ج 13 ص 235)

و در روايت ديگر امام زمان فرمود :( و فِي ابْنَةَ رَسُول الله(ص) لي أُسْوَةُ حَسَنَةً، دختر پيامبر خدا(ص) براي من الگوي نيکويي است )

                  ( الغيبه طوسي ص286 ح 245 )

و روشن است كه مقام الگو بايد فراتر از مقام الگو گيرنده باشد بنابراين فاطمه عليهاسلام هم داراي باطن امامت ونبوت يعني ولايت است وهم اين ولايت بر ساير ولايت ها نيز ولايت دارد

و فاطمه  عليها سلام ولي اولياء وائمه است

نکته ديگر در باره  رابطه ولايت ونعمت است که در روايات تفسيري شيعه مطرح شده  كه نعمتي  كه درقرآن ذكر شده و خداوند از آن درقيامت سئوال مي كند همان ولايت است و وقتي نعمت مطلق گفته مي شود همان ولايت منظور است

در تفسير قمى به سند خود از جميل از امام صادق (ع) روايت كرده كه گفت: به آن حضرت عرضه داشتم معناى آيه" لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ" چيست؟ فرمود: اين امت بازخواست مى‏شود از نعمت رسول اللَّه، و سپس از نعمت ائمه اهل بيتش

                                          ترجمه الميزان ج 20 ص 605

 و اما فاطمه عليها سلام كه ولي اولياء است ام و اساس نعمات است و از جمله لوازم اين مطلب آن است كه نعمات فرعي ديگر زماني براي انسان نعمت خواهد بود

كه متصل به نعمت اصلي يعني ولايت باشد درواقع هويت وشخصيت هر نعمتي وابسته به اتصال آن به ولايت است .

والا اگر نعمات ظاهري از آن گوهر نعمت ها جدا شود تبديل به نقمت خواهد شد وفاطمه زهراء عليها سلام ام ولايت واساس نعمت است بنابراين نعمات ظاهري زماني نعمت خواهد بود كه در پيوند با اعتقاد والتزام به محبت وپيروي از زهراء سلام الله عليها باشد .

لذا در قرآن كريم به حضرت زهراء كوثر اطلاق شده (انا اعطيناك الكوثر  ) كوثر يعني خير كثير وكوثر در مقابل تكاثر است كسي كه به ظاهر نعمات دلبسته است

به تكاثر مي افتد وحرص و ولع درطلب نعمت هاي دنيوي روح وروان اورا مضطرب ومتلاشي وهلاك مي كند وآن كه به باطن نعمات اعتقاد دارد بهره گيري از نعمات ظاهري هم براي او بركت خواهد داشت.

 درواقع آنكه به نعمات مستقل مي نگرد واز باطن بي خبر است درصدد جمع آوري همين ظواهر است اما آنكه نعمت اصيل واصل نعمت را شناخته درپي آن اصل است نه اين ظاهر ودرارتباط و اعتقاد ومحبت به صاحبان ولايت قلبش آرام مي گيرد

وقلبش دائم از فيض كوثر ولايت برخوردار است ولذا حرص و ولعي در تصاحب نعمات ظاهري ندارد وبه تكاثر نمي افتدبلكه به كان كوثر متصل است ودلش از چشمه كوثر سيراب مي شود 

وامت پيامبر هم از روزي كه بر ام ولايت وعصاره وباطن نعمات جفا كرد در اضطراب واختلاف وسردرگمي وگمراهي افتاد وتازماني كه نادمانه توبه نكند وبه در خانه فاطمه زهراء پناه نياورد وجبران مافات نكند همچنان دچار نقمات است 

پس راز ورمز تنعم وبركت وخير در كوثر فاطمي نهفته است وسرچشمه حيات طيبه آن جاست وجهان اسلام براي تجديد حيات و ورود در ساحت حيات طيبه بايد به محبت وولايت زهراي اطهر ملتزم گردد .